Hotet mot inrikesflyget (Debatt NST/HD 1 juli)

Glädjande noterar Nordvästskånes flygplats i Ängelholm en god passagerarutveckling. Arbete läggs ned på att komplettera den viktiga inrikestrafiken med utrikescharter. Ett större underlag som ger intäkter och därmed medverkar till stabilitet samtidigt som ett breddat utbud lockar.

För drygt tio år sedan tog Ängelholms kommun tillsammans med Region Skåne strid för att flygplatsen skulle godkännas för internationell verksamhet i samband med att Schengenreglerna infördes. Det var inte utan kamp och politiska påtryckningar det lyckades.

Valrörelsen 2006 kom lokalt också att märkas av socialdemokraternas förslag om införandet av en speciell flygskatt på inrikes resor. En idé S-ledamöter kraftfullt försvarade men som skrotades i och med Alliansens första budget efter regeringsskiftet.. Flygbolag kom därmed att ändra tidigare beslut om neddragningar eller helt avvecklad verksamhet i Sverige.

Nu är det dags igen att hantera de hot som finns mot flyget.

Ett av de tilltänkta regeringspartierna i en eventuell rödgrön ministär, Miljöpartiet, har dammat av de gamla tankarna på en speciell skatt. 110 kronor för varje resa inom Sverige och EU och 270 för allt utanför EU. Fördyringar som kommer att leda till att färre reser men också ytterligare begränsar möjligheter för en redan hårt prispressad bransch att skaffa en modernare flygplansflotta.

Till det kommer att miljöpartiet med stor hängivenhet driver kravet på att Bromma ska stängas. För Ängelholms flygplats är det viktigt med flera destinationer för att säkra passagerarunderlaget och därmed långsiktigt överlevnaden. SAS och Kullaflyg kompletterar varandra och möjliggör en förhållandevis bra turtäthet. För näringslivet i Nordvästskåne är det av stor betydelse att kunna nå Stockholm, och för den delen ta sig tillbaka söderut, på runt en timme. Till det kommer att Sverige är ett avlångt land där just flyget för många möjliggör familjeträffar men också arbete, kulturbesök, turism, idrott och andra upplevelser.

De senaste 20 åren har det svenska inrikesflyget minskat sina utsläpp med 35 procent. Sju miljoner inrikesresor och knappt 24 miljoner utrikesresor genomfördes 2012.

Den som är intresserad av Nordvästskånes tillväxt och utveckling borde således med kraft försöka förhindra införandet av en speciell flygskatt och en stängning av Bromma. Det kanske mest effektiva sättet är att se till att det inte blir rödgrönt skifte efter valet i september med Miljöpartiet i en S-ledd regering.

Hans Wallmark
Riksdagsledamot (M), Ängelholm